Kedy bude vybavená moja objednávka?

Ak ste zvolili "prideľte mi peňaženku", menu Vám do pridelenej peňaženky pripíšeme pomerne rýchlo - väčšinou do niekoľkých hodín. Potom sa ešte čaká na pripísanie Vašej platby na náš účet. Medzibankové prevody trvajú 1-2 pracovné dni, platba z Fio banky je rýchlejšia, príde ešte v ten deň. Až po pripísaní Vašej platby a správnom spárovaní variabilného symbolu a overenia ďalších náležitostí platby (presná suma, povinný text v poznámke) Vám pošleme súkromný kľúč. Pri objednávke do vlastnej peňaženky sa najprv čaká na Vašu platbu, až potom sa Vám mena pripíše.

Prosím, nesnažte sa nás kontaktovať skôr než 3 pracovné dni od objednania - inak spracovanie objednávok spomalíte.

Ak si spomeniete, že ste v platbe zabudli zadať variabilný symbol alebo povinnú poznámku, alebo že ste nesprávne zadali Vašu adresu pre zasielanie meny, napíšte nám čo najskôr, aby sme mohli včas zareagovať. Na neskoré oznámenie sa nebude prihliadať. Chybné platby sa vrátia odosielateľovi, mena sa odošle na adresu v objednávke.

Môžem platbu previesť zo zahraničia?

Áno, môžete platiť v eurách z ľubovoľného bežného účtu v Európskej únii. Z účtov mimo EÚ platby neprijímame.

  • pre platbu z Česka si zadajte objednávku v českej verzii nášho e-shopu www.ccshop.cz.
  • pre platbu z ostatných krajín treba použiť SEPA platbu (inak "europlatbu") , IBAN: CZ0220100000002001294644, BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX. Medzinárodný prevod nepoužívajte, pretože ten nepodporujeme. Pozná sa to väčšinou tak, že pri medzinárodnej platbe sa vyžadujú dodatočné údaje o banke aj príjemcovi, pri europlatbe stačí IBAN a SWIFT.
Mám problém so sťahovaním súkromného kľúča, čo mám robiť?

Uistite sa, že ste zadali správne heslo. Heslo ste si zvolili pri zadávaní objednávky.

Ak Vám systém oznámi, že ste zadali nesprávne heslo, postupujte podľa pokynov na príslušnej stránke.

Ak Vám systém oznámi, že nastala chyba a máte kontaktovať ccShop, tak preto, že kľúč ste si už raz stiahli (alebo sa o to pokúsili). Z bezpečnostných dôvodov umožňujeme súkromný kľúč stiahnuť iba raz. Ak sa vám to nepodarí na prvýkrát, nezúfajte a kontaktujte nás podľa pokynov na príslušnej stránke, problém s Vami vyriešime.

Kľúč nesťahujte na mobil - nemusí sa Vám podarí ho otvoriť, alebo neskôr budete mať problém ho v mobile nájsť. Kľúč je vo formáte PDF, vhodný na vytlačenie.

Ak potrebujete kľúč v textovej podobe, prejdite na stránku, ktorá sa zobrazí po úspešnom stiahnutí kľúča - kľúč z nej možno ľahko skopírovať (na rozdiel od PDF, odkiaľ ho možno najlepšie dostať naskenovaním QR kódu).

Ako mám zakúpenú menu správne použiť? Kde vôbec moja mena je?

Ak chcete menu iba dlhodobo držať, nič už nemusíte robiť, tzn. nemusíte zakladať žiadne peňaženky. Vaša mena už v podstate v peňaženke je. Peňaženka totiž nie je nič iné ako Vaša adresa spolu so súkromným kľúčom (teda dva dlhé reťazce znakov). Preto nepotrebujete využívať žiadne služby tretích strán - to je podstata kryptomien. Vaša mena je v bezpečí tam, kde je, pretože je „na blockchaine“, tzn. distribuovaná po internete po svete a nik sa k nej nedostane, ak nemá Váš kľúč. Vaša mena teda nie je ani „u nás“, ani vo vašom mobile, ani vo vašom Trezore/ledgeri, ani v peňaženke Vášho poskytovateľa - vždy je v „blockchaine“, t. j. distribuovaná po svete prostredníctvom internetu.

Adresa Vašej peňaženky Vám umožňuje pozrieť sa, koľko máte meny a môžete ju dávať ďalším osobám, aby Vám na ňu prípadne posielali ďalšie prostriedky. Súkromný kľúč (u niektorých mien "seed") zase "odomyká" právo s menou disponovať, t. j. prevádzať ju ďalej. Súkromný kľúč je z podstaty skutočne súkromný, t. j. nikdy ho nikomu nedávajte, je to ako keby ste mu dali svoju peňaženku. Jediná situácia, keď odporúčame súkromný kľúč niekam zadať, je okamih, keď budete chcieť menu previesť niekam ďalej alebo predať.

Súkromný kľúč si preto veľmi dobre uschovajte, aby sa nestratil. V ideálnom prípade si ho viackrát vytlačte a dobre uschovajte (v počítači nie je v bezpečí, počítač sa môže pokaziť, napadnúť ho vírus a pod.).

Kľúč potrebujete zadať až v momente, keď chcete s menou ďalej disponovať - niekam ju previesť alebo ju predať. V takom prípade budete potrebovať vhodnú aplikáciu na prácu s kryptomenou, do ktorej „naimportujete“ Váš súkromný kľúč. Pri výbere aplikácií sa môžete inšpirovať na našom webe alebo v návodoch uvedených v otázkach nižšie.

Počas dlhodobého držania však odporúčame kľúč nikam nezadávať a menu nechať tak, ako je.

Ako môžem zakúpenú menu predať?

Čo sa týka spätného odkúpenia, toto zatiaľ neponúkame, fungujeme ako e-shop, teda u nás môžete nakúpiť.

Bitcoiny možno ľahko predať aj v slovenčině (napr. na Simplecoin.sk aj.), pri predaji ostatných mien musíte trochu ovládať angličtinu a zaregistrovať sa na niektorej zahraničnej burze (v slovenčině, ako vieme, zatiaľ žiadna neoperuje), ale - ak to nebude hneď, ale napríklad až za rok, tak veríme, že dovtedy nejaká služba v slovenčině určite vznikne, ktorá odkúpenie umožní, vývoj v tejto oblasti je totiž veľmi rýchly.

Môžem svoju menu previesť na Coinbase, Bitcoin.com, Blockchain.com atď.? ?

Kryptomeny neodporúčame dlhodobo skladovať v peňaženkách zriadených na burzách/zmenárňach. Z hľadiska bezpečnosti je pre dlhodobé skladovanie najlepšie previesť si menu do peňaženky, kde máte osobne pod kontrolou súkromný kľúč. To funguje buď v mobilnej peňaženke (kľúč sa generuje automaticky a nikam sa neposiela, máte ho v telefóne), alebo ako oficiálny klient na PC. Samozrejme, počítač môže dostať vírus alebo sa po pár rokoch pokaziť, preto je dobré si súkromný kľúč vytlačiť a uschovať offline a z počítača ho vymazať, alebo použiť hardvérový kľúč (napr.) Trezor, Ledger Nano S).

Náš e-shop Vám menu zámerne poskytuje vo forme vhodnej pre "cold storage", t. j. pre tlač. Dokument s kľúčom, ktorý dostanete po zaplatení, odporúčame vytlačiť a stiahnutý súbor z počítača vymazať. Z nášho systému sa Váš kľúč po niekoľkých dňoch automaticky vymaže (z bezpečnostných dôvodov), takže budete jeho jediným držiteľom.

Ako môžem dostať svoju menu do Trezoru (príp. Ledger Nano S)?

Najprv sa uistite, že Trezor podporuje vybranú menu a nájdite v ňom Vašu verejnú adresu pre príslušnú menu. Ak poznáte adresu, použite niektorú z aplikácií uvedených v našom zozname, prípadne postupujte podľa návodu v niektorej z nasledovných otázok podľa Vašej meny - do vybranej aplikácie treba naimportovať súkromný kľúč a zadať príkaz na prevod meny.

Ešte lepšie je najprv si vytvoriť Trezor/Ledger, zistiť adresu pre danú menu a až potom nakúpiť v našom e-shope (pri nákupe vyberte "peňaženku už mám" a zadajte adresu z Trezora - potom Vám odpadne potreba menu po nákupe prevádzať.

Ako prevediem zakúpené Ripple do inej peňaženky?

Ak chcete previesť Ripple na inú adresu, máte niekoľko možností. Môžete si stiahnuť oficiálneho klienta, naimportovať doň Váš súkromný kľúč a zadať platbu.

Ak na Váš počítač nemôžete nič inštalovať a ste trochu pokročilejší, máme vyskúšaného tzv. "minimalistického klienta". Hoci nevyzerá užívateľsky moc príjemne, funguje spoľahlivo. Zadajte doň Váš súkromný kľúč do políčka "secret" a dajte "set identity". Potom o niečo nižšie v sekcii "Send payment" zadajte adresu, kam chcete Ripple poslať (do políčka "destination"), zaškrtnite "direct xrp->xrp", zvoľte množstvo v "amount" a stlačte "send".

V okamihu, keď niekam zadáte Váš súkromný kľúč, považujte ho už za "kompromitovaný", prostriedky ihneď preveďte inde a pôvodnú peňaženku a kľúč už nepoužívajte!

Nezabudnite, že v sieti Ripple platí, že na každej adrese musí zostať minimálny zostatok 20 XRP (ktorý z adresy nemožno poslať inam).

Ako prevediem zakúpené Litecoiny do inej peňaženky?

Odporúčame vám stiahnuť a nainštalovať Electrum-ltc, v menu potom vybrať peňaženku-> súkromný kľúč -> import. Tu zadáte súkromný kľúč peňaženky, ktorú chcete vyprázdniť. Po úspešnom importovaní súkromného kľúča by ste mali vidieť, koľko je v peňaženke LTC. Potom už len vyberiete "Poslať", zadáte verejnú adresu druhej peňaženky, kam chcete peniaze poslať, a kliknete na Max (čím pošlete všetky prostriedky, čo v peňaženke sú) a dáte "Poslať". Potom už len overte, či LTC prišli do druhej peňaženky a je hotovo, starý kľúč môžete zahodiť.

Mimochodom, táto aplikácia umožňuje vytvorenie vlastnej peňaženky, t. j. vygenerovať ju spolu so súkromným kľúčom na Vašom počítači offline. Potom máte veľkú istotu, že súkromný kľúč nepozná nikto okrem Vás.

Ako prevediem zakúpené Etherea do inej peňaženky?

Za najjednoduchší a overený spôsob považujeme online „My Ether Wallet“ - v hornom menu zvoľte "Send Ether & Tokens" a potom "Private key". Po zadaní súkromného kľúča a stlačení "Unlock" môžete zadať verejnú adresu Vašej peňaženky (To Adress), zvoliť množstvo (Amount to Send) a po vygenerovaní transakcie ("Generate Transaction") prevod potvrdiť tlačidlom "Send Transaction". Malo by to trvať iba chvíľu.

Pôvodnú adresu potom už nepoužívajte, jej kľúč je „kompromitovaný“ (prezradený)..

Ako prevediem zakúpené Dashe do inej peňaženky?

Skúste si napríklad stiahnuť do telefónu túto aplikáciu: https://play.google.com/store/apps/details?id=hashengineering.darkcoin.wallet.

Potom v menu vyberte "Načítať papierovú peňaženku" a načítate QR kód s Vaším súkromným kľúčom. Buďte opatrní, v tomto okamihu sa prostriedky z pôvodnej peňaženky presunú do novej peňaženky, generované touto aplikáciou vo Vašom telefóne. Z aplikácie ich potom môžete poslať na akúkoľvek inú DASH adresu.

Ako sa líši IOTA "seed" od kľúča ostatných mien?

Pri väčšine kryptomien možno zo súkromného kľúča odvodiť iba jednu adresu, ktorú tento kľúč "odomyká". V prípade IOTA je to inak: zo seedu (kľúč IOTA sa nazýva "seed") možno odvodiť ľubovoľné množstvo adries, ktoré k tomuto seedu patria (sú z nej odvodené). Na každú takto odvodenú adresu si môžete nechať poslať IOTA menu a v peňaženke, v ktorej máte Váš seed, všetky tieto sumy uvidíte, pretože patria k Vášmu seedu. Aplikácia pre prácu s IOTou Vám tak umožní generovať ľubovoľné množstvo adries - znalosť seedu Vám postačí, aby ste v novo inštalovanej aplikácii pre prácu s IOTou znova obnovili všetky predtým používané adresy. Pre prácu s Vašou IOTA peňaženkou tak stačí poznať "iba" seed - keď napr. máte nový mobil alebo počítač, stačí znovu zadať seed a máte späť všetky informácie a prístupy k adresám, ktoré sa z tohto seedu v minulosti vygenerovali. Kto pozná seed, môže pracovať so všetkými adresami, ktoré k nemu patria. Preto sa hovorí, že IOTA seed je analógiou pre súkromný kľúč, známy u iných kryptomien (podrobnejšie pozri ďalšiu otázku).

Prečo by sa IOTA adresa nemala používať opakovane?

Prevádzať menu z IOTA adresy by sa malo iba raz!!!. Keď z IOTA adresy odošlete transakciu, jej ochrana pred krádežou (prevod bez znalosti seedu) je o niečo slabšia a s každou odchádzajúcou transakciou ďalej slabne. Na každú adresu preto možno bezpečne prijať ľubovoľné množstvo došlých transakcií, ale maximálne iba jednu odchádzajúcu. Vždy, keď chcete z Vašej IOTA adresy previesť inde nejakú menu, preveďte radšej všetku.

Podrobnejšie vysvetlenie: za každou IOTA adresou je "súkromný kľúč", ktorý sa generuje z Vášho seedu. Pri bežnej práci s touto menou toto netreba vedieť a "seed" stačí chápať ako analógiu súkromného kľúča, známeho u ostatných kryptomien, ktorý "odomyká" všetky adresy, ktoré sú z neho generované. Ale pre podrobnejšie zdôvodnenie, prečo z každej IOTA adresy platiť iba raz, treba pochopiť rozdiel medzi IOTA seed a súkromnými kľúčmi generovaných adries. Ide totiž o to, že pri každom zadaní odchádzajúcej transakcie sa do Tangle (verejnej "účtovnej knihy" meny IOTA, teda analógie blockchainu) uloží aj určitá časť súkromného kľúča patriaceho k danej adrese. Vždy, keď toto zopakujete, časť súkromného kľúča k danej adrese sa zverejní. Čím menšia časť súkromného kľúča zostane utajená, tým slabšia je jeho bezpečnosť a tým ľahšie ho možno "uhádnuť".

Více o nakupování kryptoměn v ccShop.cz